Verzorging  tijdens het trainen en de Vierdaagse

Zowel tijdens de training voor de Vierdaagse, als tijdens de Vierdaagse zelf, is verzorging zeer belangrijk.

De Wandelende Tak verzorgt je tijdens de Vierdaagse, maar minstens zo belangrijk is dat je jezelf goed verzorgt tijdens de trainingen. En dat je bekend bent met de eisen die je lichaam stelt aan een dergelijke onderneming, zodat je, qua verzorging, daar mee kunt omgaan.

Voor het wandelen van een meerdaagse wandeltocht moet je wel wat doen. Lees daarom deze aanbevelingen. Ga hier in eerste instantie van uit; je kunt ze dan in de loop van je trainingsperiode aanpassen aan je eigen wensen.

KLEDING

Makkelijk zittend, niet knellend; bij voorkeur katoen, tricot of wol (sweater van badstof).
Moet transpiratievocht kunnen opnemen. Dames; zorg voor een goede sportbeha.
Kleed je naar de weersomstandigheden. 
Koud weer: Meerdere lagen kleding, zodat je, wanneer je het warm krijgt, ze ook één voor één weer kunt uittrekken.
Bij vriezend weer een ijsmuts waarbij de oren eventueel afgedekt kunnen worden. Bij koude handen verdienen wanten de voorkeur boven handschoenen.
Regen: Waterafstotende, winddichte en toch ventilerende kleding.
Lichte regenjas. Bij weinig wind eventueel een opvouwbare paraplu (vooral voor brildragers). Houdt het bovenlichaam droog! Draag geen schurende kleding.
Warm weer: Hoofdbedekking luchtig, niet knellend.
Bedek het bovenlichaam en bescherm de nek. Waak voor zonnebrand!

SOKKEN

Wollen, badstoffen of katoenen sokken, zonder naden of stoppen en van niet te grove structuur.
Eventueel sokken met niet al te grote naden binnenstebuiten dragen.
Zorg dat ze na het wassen zacht zijn.
Neem bij regen extra sokken mee, dan kun je onderweg een keer wisselen.

SCHOEISEL

Spaar geen geld uit op schoenen. 

Ga naar een goede schoenhandelaar of goede sportzaak. Pas de schoenen met je wandelsokken aan en liefst niet 's morgens vroeg of laat in de middag.

Je schoenen moeten goedsluitend passen en toch voldoende ruimte voor 5 tenen geven, met vóór minstens 1½ cm ruimte.
De hak moet stevig en liefst enigszins veerkrachtig zijn, terwijl deze ongeveer 1½ cm hoog moet zijn.
De zool moet goed geprofileerd zijn. Het voetbed moet de voet goed ondersteunen.
De schoen moet vooral op eenderde vanaf de teen goed buigzaam zijn.
De binnenkant moet glad afgewerkt zijn.
Kies je voor sportschoenen, neem dan speciale wandelschoenen en geen tennis- of basketbalschoenen.
Bij zwakke enkels: hoge schoenen.
Als je na verloop van tijd merkt dat de veters te strak zitten, doe ze dan iets losser.

Schoenen goed inlopen alvorens langere afstanden loopt, doe ze thuis vaak aan.

VOEDING

Neem 1½ uur voor de tocht een goed stevig ontbijt.

Zorg dat je vooraf voldoende vocht opneemt (water, thee).

Neem onderweg geen koolzuurhoudende dranken en geen alcohol. Een biertje na afloop kan geen kwaad.

Eet onderweg b.v. worst, soep of bouillon, brood met rookvlees. Drink niet te koud en bij koud weer warme thee e.d. Drink regelmatig; je mag geen dorst krijgen. Drink bij warm weer zoutbevattende dranken (bijvoorbeeld bouillon), maar neem géén zouttabletten!

LICHAAMSVERZORGING

Zorg dat het lichaam in goede conditie verkeert.
Voeten moeten voordat u gaat trainen al goed verzorgd zijn. Goed eeltvrij (afschuren).
Recht afgeknipte nagels.
Heeft u last van te zachte voeten; behandel ze dan regelmatig met glycerine of kamferspiritus en zet er elke dag even de koud-waterstraal op!
Smeer flinke likken zuurvrije vaseline op die plaatsen van het lichaam waar huid tegen huid of huid tegen kleding schuurt (oksels, liezen, rond de tepels).
Voorkom verbranding van de huid door de zon, gebruik bijtijds zonnebrandolie.
Ga niet op stap met koorts.
Bij terugkerende problemen aan uw voeten, raadpleeg dan een pedicure. 

BLESSURES

Ga nooit te snel van start. Geef de spieren de gelegenheid warm te worden.
Een van de meest voorkomende euvels is de blaar. Ontsmet de blaar en zijn omgeving.
Prik met een steriele naald de blaar aan de basis door (aan twee kanten).
Druk met een watje vanuit het midden van de blaar al het vocht eruit. Smeer deze daarna met jodium of betadine in. Plak tot slot de blaar en omgeving met een pleister dakpansgewijs af. Onderzoek uw sokken en schoenen naar de eventuele oorzaak.
Bij blaarbehandeling nooit de huid wegknippen!
Verwijder de pleister na de wandeling voorzichtig zonder de huid te beschadigen!
Gebruik bij wandeltochten geen blaarpleisters, deze zijn niet geschikt voor afstandsmarsen!!!

Kuitkramp: De bij wandelaars vaak optredende kuitkramp is gemakkelijk te verhelpen door met de ene hand de voorvoet omhoog te drukken (dus naar het scheenbeen toe) en met de andere zachtjes in de kuitspieren te knijpen.

Bij georganiseerde wandeltochten is het raadzaam gebruik te maken van de medische verzorging.

WAT NEEM JE MEE ONDERWEG?

Een rugzakje of heuptasje waarin o.a. eten en drinken en verder die dingen welke u zelf denkt nodig te hebben.
Vaseline en zonnebrandcrème.
Spullen om blaren te behandelen
Toiletpapier

Overigens wordt tijdens de Vierdaagse onderweg door De Wandelende Tak gezorgd voor eten, drinken en het afplakken van blaren, je hoeft zelf alleen maar voor zonnebrandcrème en een drinkfles en de juiste wandelkleding te zorgen!